Open Daily 8:00 to 22:00
Hey! Our experts are ready to answer your questions
Monday - Friday : 10:00 to 18:00
Saturday : 11:00 to 16:00
Sunday : Close


KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

Här nedan hittar du information om Swedmarts allmänna villkor för e-handel, köp och leverans. Vi vill att du som kund ska känna dig trygg och vara väl medveten om vad du godkänner vid ditt köp. Tveka därför inte att höra av dig till oss om du upplever något i villkoren som otydligt.




ALLMÄNNA KÖPVILLKOR

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för kund som är konsument och gör en beställning av swedmart.se via hemsida, telefon, mail eller via annan väg. Vid köp ingås avtal mellan dig och Swedmart AB med organisationsnummer 556837-5462, Industrivägen 14, 135 40 Tyresö.

För att göra ett köp på swedmart.se måste du ha fyllt 18 år. Swedmart AB tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att kreditköp görs av personer under 18 år. Är du under 18 år ska målsman godkänna din beställning och bifoga sitt personnummer.

För tillfället kan vi tyvärr inte sälja till företag utan endast till privatpersoner. Det innebär att vi bara kan ta emot order från privatpersoner med personnummer och inte juridiska personer / organisationsnummer.

I varje reklamationsfall där beloppet återbetalas till dig som kund eller vid garantifall när varan måste ersättas, måste varorna returneras till Swedmarts lager. Detta gäller öppet köp, felutskick, felinformation på hemsidan, garanti, tillverkningsfel och transportskada. Returerna ska godkännas i förväg av kundtjänstavdelningen som ska upprätta returfraktsedlarna. Välkommen att höra av dig till kundtjanst@swedmart.se för returfraktsedlar.

Köp och beställning

För att genomföra ett köp på vår hemsida måste kunden godkänna våra allmänna villkor. I och med godkännadet av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet, samt att denne tagit del av all förenlig information och samtycker till hanteringen av personuppgifter och cookies i enlighet med Swedmart integritetspolicy.

Avtal om köp ingås i samband med att Swedmart AB bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail. Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angivit direkt vid ordertillfället. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med Swedmart kundservice eller liknande. Swedmart AB uppmanar kunden att spara orderbekräftelsen och inköpskvittot för eventuell kontakt med Swedmart AB.

Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat om och i de fall de förekommer. Kampanjpriser gäller tidsbestämt eller så långt lagret räcker.

Swedmart AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

REKLAMATION

Vill du reklamera en felaktig eller skadad vara?

Skicka då ett mail till vår kundtjänst på kundtjanst@swedmart.se och berätta varför du vill reklamera varan så hjälper vi dig så fort som möjligt. För att reklamationen ska gå snabbt och smidigt behöver vi även fotodokumentation på skadan eller felet, som du bifogar i ditt mail. Ta gärna flera bilder på felet och tänk på att bilderna måste vara relativt högupplösta så att vi ser vad de föreställer. Beroende på felets karaktär är du även varmt välkommen att skicka dokumentation i form av video. Tänk på att ju mer information om felet du ger oss, desto snabbare kommer vi att kunna lösa ditt ärende.

Har du fått en annan vara än den du beställt, en felaktig vara eller en skadad vara får den inte monteras. Då anses köparen ha godkänt sin leverans. Det är därför viktigt att avemballera varan och kontrollera den noggrant innan montering.

I varje reklamationsfall där beloppet återbetalas till dig som kund eller vid garantifall när varan måste ersättas, måste varorna returneras till Swedmarts lager. Detta gäller öppet köp, felutskick, felinformation på hemsidan, garanti, tillverkningsfel och transportskada. Returerna ska godkännas i förväg av kundtjänstavdelningen som ska upprätta returfraktsedlarna. Välkommen att höra av dig till kundtjanst@swedmart.se för returfraktsedlar.

TRANSPORT OCH LEVERANS

Fraktkostnad

Fraktkostnad 290:- oavsett orderstorlek, ordervärde eller mängd artiklar. Gäller även frakt till Gotland. För vissa mindre artiklar som till exempel krokar och tvålkoppar är fraktkostnaden 49:-. Vill du hämta produkterna själv på vårt lager i Jordbro var god kontakta kundtjänst innan du lägger in din beställning - skriv till kundtjanst@swedmart.se.

Leveranstid

Varorna levereras normalt inom den tidsperiod som anges på produktsidan på Swedmarts webbplats. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär och kan påverkas av många olika omständigheter. Leverans sker normalt av transportföretaget måndag – fredag mellan kl 08:00-18:00. Tiden beror på var i landet du bor och vissa orter levererar bara en dag i veckan, vilket innebär att leveranstiden i dessa fall kan bli längre än normala leveranstiden. Du som kund blir aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall(ej exakt tidpunkt).

När leveransen kommer till dig

När transportföretaget kommer till dig levereras dina varor till närmaste port, grind eller garageuppfart. Notera att ingen uppbärning av varor in till din bostad ingår och det är därför viktigt att du innan leverans ser till att du på egen hand kan få varorna på plats. Var försiktig när du öppnar förpackningen och spara alltid emballaget eftersom det krävs för eventuell retur. Observera att Swedmart inte står för kostnader som uppstår efter att varorna levererats, så som hantverkare etc.

Om varorna på grund av vikt och storlek inte kan hemlevereras, levereras de istället via lokalt postombud. Du får då en avisering av fraktbolaget genom telefon eller SMS för att hämta ut varan. Om kunden efter aviseringen inte hämtar sin order från ombudet tillkommer en avgift på 700 kr för outlöst paket (fraktkostnad + returfraktkostnad + faktureringsomkostnad).

Ändring av leveransadress och ångrat köp

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan ordern genomförs och godkänns ser till att leveransadressen är helt korrekt.

Har du ångrat ditt köp innan du mottagit varan kan du kontakta kundtjänst och avbryta köpet så länge varan inte har hunnit lämna lagret. Har varan däremot lämnat lagret måste du ta emot varan för att sedan göra en retur. Se Öppet köp och ångerrätt.

Utlämningsställe

Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din leveransadress. Varan kan då endast hämtas ut av personen som står som godsmottagare.

Leveransförsening

Förseningar kan uppstå från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan ske att en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du som kund har alltid rätt att häva köpet utan extra kostnad vid leveransförsening. Swedmart kompenserar ej för leveransförseningar. Boka därför aldrig hantverkare och dylikt innan ni mottagit och kontrollerat varan.

Transportansvar

Swedmart ansvarar för eventuell skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur.

Transportskada

Om du upptäcker att försändelsen har en synlig transportskada, antingen på produkten eller på förpackningen/kartongen, är det viktigt att du genast på plats anmäler detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Anmäl därefter skadan direkt till vår kundtjänst så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen.

Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan om synlig transportskada ska göras inom 24 timmar till både fraktbolaget och Swedmart från det att ordern har levererats och köparen märkt eller borde märkt felet. Efter 24 timmar tar Swedmart inget ansvar för transportskadan och det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant direkt när leveransen sker.

Dolda fraktskador som inte kunnat upptäckas vid leveransen måste anmälas till vår kundtjänst inom 5 arbetsdagar efter att paketet togs emot. Kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@swedmart.se genom att maila en utförlig beskrivning och bilder eller film på skadan. Vid skada är det alltid viktigt att emballaget är sparat för eventuell retur och besiktning.

Har du fått en annan vara än den du beställt, en felaktig vara eller en skadad vara får den inte monteras. Då anses köparen ha godkänt sin leverans. Det är därför viktigt att avemballera varan och kontrollera den noggrant innan montering. Utbyte av varor innebär ej förlängning eller ny garantitid.

GARANTI

1 års garanti - för din trygghet!

Vi vill att du ska känna dig trygg med ditt köp och ditt nya badrum. Därför erbjuder Swedmart 1 års garanti på produkter du handlar hos oss. Det innebär att vi ersätter delar som går sönder på grund av ursprungliga fabrikationsfel, om de inte skadats genom vanvård eller oaktsamhet.

Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på varan, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Inköpskvittot och kvittot för montering av varan från en certifierad vvs-montör/elektriker fungerar som garantibevis. Samtliga produkter som säljs av Swedmart är ämnade att användas i badrumsmiljö. Används produkterna på något annat sätt gäller ej varans garanti.

Garantivillkor

Garantin gäller 1 år från produktens ursprungliga inköpsdatum.

Inköpskvittot måste uppvisas för att garantin ska gälla.

Anmälan av ärendet skall göras inom skälig tid(normalt max 1 månad) efter det att felet upptäckts. Om sådan anmälan ej görs trots att köparen upptäckt eller borde ha upptäckt felet, förlorar köparen rätten att åberopa garantin.

För att garantin ska gälla måste monteringen av varan vara utförd av certifierad vvs-montör/elektriker mot uppvisat kvitto.

Vi ersätter skadade eller felaktiga delar på produkten kostnadsfritt under garantitiden. Garantin gäller endast reservdelar och inte service- och hantverkskostnader.

Vid garantiärenden ersätter Swedmart kunden med en likvärdig vara. I fall där det inte finns möjlighet att erbjuda likvärdig vara på grund av att varan exempelvis utgått ur vårt sortiment erbjuds istället ett tillgodokvitto. Eventuella kompensationer ges endast i form av presentkort eller rabatt på nästa köp.

Det måste vara möjligt att komma åt hela produkten så att reservdelar kan bytas. Swedmart ansvarar inte för kostnader som uppstått på grund av att produkten kaklats in, fästs med silikon eller på annat sätt gjorts otillgänglig av kunden

Egna reparationer som inte har godkänts av Swedmart eller någon behörig servicepartner ersätts inte och vi står inte för service- eller hantverkskostnader.

Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer kostnad för undersökning, eventuell frakt och reservdelar.

Om det visar sig vid undersökning av Swedmart att det inte är frågan om ett garantiärende kan konsumenten komma att debiteras eventuella undersökningskostnader.

Garantin gäller endast för den kund som genomförde köpet. Eventuell person som tar över en vara köpt från Swedmart vid exempelvis köp av fastighet, tar inte över garantierna (varan övertas med den begränsning som tredje mans rätt medför).

Garantin gäller endast i Norden.

Alla garantiärenden skall dokumenteras med bild och beskrivning och skall rapporteras skriftligt in till kundtjänst.

Garantin gäller ej för skador som uppstått på grund av:

Felaktig eller utebliven service eller underhåll.

Oaktsamhet i hanteringen eller vanvård av produkten.

Att bruksanvisningen ej följts eller att produkten förvarats eller monterats felaktigt.

Att produkten har använts i annat sammanhang än för hemmabruk i badrumsmiljö.

Egen förändring på varan, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnad eller annan förändring.

Att varan har rengjorts med felaktiga rengöringsprodukter.

Normalt slitage eller repor, märken eller skador som orsakats av stötar eller av olyckshändelse.

Frysskador eller om skador uppstått genom orenheter eller kalk i vattnet.

Skador som uppkommit i samband med åsknedslag eller onormal variation i nätspänningen.

Att elektrisk anslutning och vatteninkoppling inte gjorts av licensierad och behörig hantverkare.

Garantin gäller inte spegelkross eller förbrukningsvaror som t. ex glödlampor, packning till blandare, släplister till dörrar etc.

ÖPPET KÖP OCH ÅNGERRÄTT

15 dagar öppet köp

Swedmart tillämpar öppet köp i 15 dagar. Om du av någon anledning inte gillar varan eller att den inte passar dina behov har du alltså möjlighet att inom 15 dagar efter ditt köp returnera varan och få pengarna tillbaka. Du måste däremot själv ombesörja och stå för returfrakten(betala för varans transport tillbaka till Swedmarts lager) innan du får dina pengar tillbaka. Vid öppet köp tillämpas alltså avdrag för frakt både för tur och retur. Observera att outlösta paket debiteras med frakt, returfrakt och faktureringsomkostnad (se sektionen TRANSPORT OCH LEVERANS). För att göra en retur vänligen kontakta kundtjanst@swedmart.se för vidare instruktioner. Kom ihåg att både varan och förpackningen måste vara i gott skick för att returen ska godkännas. Se villkor för öppet köp nedan.

Villkor för öppet köp

Kundtjänst kontaktas av kunden innan returen genomförs.

Varan är inte använd och är i väsentligen oförändrat skick.

Varan återlämnas i originalförpackning och det är mycket viktigt att emballaget är i så gott skick att det direkt kan säljas till nästa kund. Om förpackningen är förstörd kan vi inte återbetala pengarna eftersom varan då inte går att sälja igen.

Om produkten ej är i originalskick och därför inte uppfyller kraven godkänns inte återköpet. Så fort vi granskat returpaketet och det är utan anmärkning sker återbetalning av hela summan senast inom 30 dagar till samma kort/konto som den ursprungliga betalningen gjordes.

Har du ångrat ditt köp innan du mottagit varan kan du kontakta kundtjänst och avbryta köpet så länge varan inte har hunnit lämna lagret. Har varan däremot lämnat lagret måste du ta emot varan för att sedan göra en retur enligt ovan.

Information om ångerrätt vid distanshandel

Du har enligt lag 14 dagars ångerrätt när du köper varor och tjänster på distans, till exempel på internet. Men kom ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen du tar emot varan och får information om din ångerrätt. Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Prisavdrag kan ske om varan ej uppfyller kraven väsentligt oförändrat skick. Vi förbehåller oss rätten att bestämma varans skick.

När du väljer att vara kund hos Swedmart vill vi ge dig 100% trygghet på köpet. Därför följer vi villkoren om 15 dagars öppet köp, oavsett om du handlar i butik eller på internet.

BETALNINGSALTERNATIV

Hos oss kan du betala med olika alternativ:

Kortbetalning med Visa eller Mastercard.

Direktbetalning via SEB/ Handelsbanken/ Nordea/ Swedbank.

Faktura 14 dagar via klarna.

Delbetalning 12 månader, 24 månader eller 36 månader.

Alla betalningar sker genom en säker anslutning och ett säkert system som uppfyller alla internationella säkerhetskrav.

Villkor vid fakturaköp

Handla nu - betala efter leverans! När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Få alltid varan innan du betalar.

Betalningstid - 14 dagar.

Du behöver aldrig lämna kortuppgifter.

Ladda ned dina fakturor från Klarna.se

Möjlighet till delbetalning.

En aviavgift om 25 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 24,00%. Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enighet med personuppgiftslagen.

PERSONUPPGIFTER

Enligt personuppgiftslagen måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får ta del av kommer att hanteras av Swedmart i egenskap av personuppgiftslagen. De personuppgifter du lämnar till oss så som adress, namn, personnummer, e-postadress och telefonnummer kan komma att användas vid kreditprövning, för att lämna erbjudanden och upplysningar om vårt sortiment till dig eller för att säkerställa leveranserna till dig. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig. Genom att godkänna Swedmart köpvillkor samtycker du till ovanstående.

MINDERÅRIGA

Om du är under 18 år och därmed minderårig måste du ha målsmans godkännande för att få beställa av oss.

RESERVATIONER

Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, mått, specifikation, leveranstid och övrig information, förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor.

Vi reserverar oss för att avslå lagda ordrar.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på hemsidan.

Vi strävar efter att alltid ha så god lagerkapacitet som möjligt så att du som kund ska känna dig säker på våra leveranser och transporter. Dock kan oförutsedda problem alltid uppstå och därför måste vi reservera oss för att leveranstiden som står på hemsidan måste ses som preliminär.

54.145.117.60

Hjälp oss att bli bättre!
Hur bra är vårt badrumssortiment?
Vet Ej
Hur bra är vår hemsida?
Vet Ej
Hur bra är vår kundtjänst?
Vet Ej
Övrig information:
Tack för din feedback!
Har du en fråga?